Авторизація на сайті

Останнє з портфоліо

Як з нами звязатись

  • +38 098 252 4743 (19.00-20.00)
  • +38 093 512 9595 (19.00-20.00)
  • navigator.co.ua@gmail.com
  • kordiakivan
  • Хмельницька обл., смт. Летичів

Вода. Урок хімії

kordiak 24-04-2018, 14:33 738 Новини / Уроки, ЗНО

Відкритий урок:

Тема: Вода – унікальна речовина.

Цілі уроку:

узагальнити знання учнів про воду як найпоширенішу речовину на Землі, її фізичні й хімічні властивості; поняття про нейтральне, лужне, кисле середовище, індикатори,pH середовище; розв’язування задач на розчини.

 закріпити знання учнів про роль води у природі, про   розчинні та нерозчинні речовини,приготування розчинів;

сформувати уявлення про  єдність живої й неживої природи; розвивати вміння аналізувати й робити висновки про роль води в житті рослин, тварин, людини;

розвивати комунікативну й соціальну компетенції в процесі роботи творчих груп; виховувати дбайливе й ощадливе ставлення до водних ресурсів, екологічну й валеологічну культуру учнів.

Обладнання: Таблиця “Розчинності”, кулестрижнева модель молекули води, таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва, набір хімічних реактивів, глобус, пам’ятки «Правила вживання води»,посуд з водою, відео дослід,датчик pHсередовища.

Тип уроку: комбінований

Методи й форми роботи: пояснювально - ілюстративні (бесіда, розповідь); наочні (демонстрації); групові, репродуктивні, частково- пошукові, застосування комп'ютерних презентацій,цифрових технологій.

                                                             Хід уроку.

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ і МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

(Слайд 1)

(Слайд 2)А тема нашого уроку : «Вода – унікальна речовина.”

А мета нашого уроку — узагальнити й запам'ятати всі властивості, якими володіє вода, поняття про нейтральне, лужне, кисле середовище, індикатори; уяснити що таке розчинність,  види розчинів, значення розчинів в житті людини. Цікаві факти про воду.

  Учитель: Під час навчання у школі, ви дізналися багато цікавого матеріалу про воду, який я пропоную вам сьогодні згадати. А також, багато предметів шкільного курсу на яких би не згадувалося про цю унікальну речовину.

   У кожного з вас на парті знаходяться листи оцінювання. Підпишіть їх. І протягом уроку будете їх заповнювати.

IІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Учитель:(Слайд 3) Зараз давайте спробуємо довести, що вода – унікальна речовина і  згадаємо все те, що ви вже знаєте: (Демонструє глобус)

 Глобус – це модель нашої планети, яку назвали  Земля, хоча ¾  її площі зайняті світовим океаном. Земля – це невеличкий острів, занурений в океан. Блакитний колір на глобусі – це вода: річки, озера, ставки, моря, океани.

     Водна оболонка Землі — гідросфера — складає 71 % земної поверхні. Вода входить до складу комет, великої кількості планет Сонячної системи, їх супутників, до складу мінералів, гірських порід.

I – ЕТАП ТЕОРЕТИЧНИЙ:

(Слайд 4,5)Група №1  Випереджуюче завдання (вода в організмі людини):

Учитель:  1. Скільки людина може прожити без  їжі?                       (30-50 днів),

                  2. А скільки без  води?                                                                    (3 дні).

                  3.Навіщо ж вода необхідна рослинам?

(Слайд 6,7)Група №2   Випереджуюче завдання (вода - рослини): 

- А яку ж роль відіграє вода в житті тварин?

(Слайд 8)  Група №3   Випереджуюче завдання (вода - тварини):

Учитель:  (Лист оцінювання)

(Слайд9 ):     РОЗМИНКА:

УчительДавайте виконаємо  практичну роботу і підрахуєте скільки води міститься в організмі кожного з вас, ураховуючи те, що у підлітків маса води становить 75 % від маси тіла. Результат запишіть у зошит.

 

m кг (людини) -100%                                                 Х=<!--[if !msEquation]--> <!--[endif]-->;

          Х кг -75%

Учитель:З урахуванням усіх видів споживання кожна людина витрачає за рік майже 2500-3000 <!--[if !msEquation]--><!--[endif]-->води.

(Слайд 10)Учитель: А зараз давайте поговоримо про хімічну сутність води.

До якого класу сполук відноситься вода? (Оксиди)

Які речовини називають оксидами?

  • Кожна речовина має свою будову:
  • Складемо   кулестрежневу  модель  молекули води
  • Саме завдяки такій будові молекула води є універсальним розчинником.
  • Завдяки водневому зв'язку молекули води існують не поодиноко, а парами, трійками, квартетами. Якби цього не було, вода за звичайних умов була б газом.

(Лист оцінювання) (Слайд 11)

Розминка:     Інтерактивна вправа                       Фізичні властивості води.

                           Інтерактивна вправа                       Хімічні властивості води

(Слайд 12)Учитель:    I I– ЕТАП ПРАКТИЧНИЙ: Згадаємо хімічні властивості води.

 Хімічні властивості води – це ті хімічні реакції, в яких вона є  досить активним реагентом.

ГРУПА №1

    Які речовини реагують між собою? (позначити «+»). Написати відповідні продукти реакції:


MgO

BaO

SO3

CO2

NaOH

H2O






ГРУПА №2


HNO3

Li2O

P2O5

N2O5

CaO

H2O






ГРУПА №3


HСl

K2O

SO2

MgO

I2O5

H2O






 

 

 

 

(Слайд 13) 

Учень(дослідник):Вода нейтральне середовище:

Дослід 1:

 луг + фенолфталеїн + кислота=сіль + вода

Дослід2: 

Кислота + метилоранж+ луг   =  сіль + вода

Дослід 3:

Нерочинна основа + кислота = сіль + вода

Цікавий дослід квітка(учень)

(Слайд 15III – ЕТАП  ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИЙ:

Обладнання: Універсальний індикатор  синьокачана капуста

                        Метилоранж,Фенолфталеїн, 3 піпетки,Вода в склянці  25 мл

                        3 чистих пробірки, Чайна ложка                

 Група №1 лимон 1ч.л. – це 15г     лимонного соку

Група №2 пральний порошок  1ч.л. – це 6 г порошку

Група №3 кухонна сіль 1ч.л. – це    5г    г солі

 (Слайд 14Датчик   рH середовища:

У кожної групи вчитель бере пробірку із розчином, та перевіряє pH середовище за допомогою датчика.

Наприклад, у нормі для молока pH = 6,8. Якщо pH відрізняється від цього значення, це свідчить або про наявність сторонніх домішок, або про його скисання.

У середньому для шкіри людини pH = 5,5. Якщо шкіра контактуватиме із засобами, кислотність яких суттєво відрізняється від цього значення, то це спричинить передчасне старіння шкіри, її пошкодження або виникнення запалень. Було помічено, що у прачок, які тривалий час для прання застосовували звичайне господарське мило (pH = 8–10) або пральну соду (Na2CO3, pH = 12–13), шкіра рук ставала дуже сухою і вкривалася тріщинами. Тому дуже важливо використовувати різні косметичні засоби (гелі, креми, шампуні тощо) з близьким до природного pH шкіри.

Учитель:Отже,Вода не лише взаємодіє з речовинами,але й є універсальним розчинником для багатьох речовин.    Головна властивість води – це можливість розчиняти тверді, рідкі та газоподібні речовини. Доведено, що 60 елементів в розчиненому стані містяться у воді. Розрахунки показали, що в океанічній воді міститься 8млн. т золота, 164 млн. т срібла, 80 млн т йоду та інших солей. Вже сьогодні з морської води добувають хлор, натрій, золото, уран.

(Слайд 16)Розминка:

Чи всі речовини розчиняються у воді?

IV – ЕТАП  експериментально -теоретичний:

Класифікуйте  розчинні   та нерозчинні у воді речовини. Заповніть  відповідну  таблицю

Цукор.                     5. Лимонна кислота.                   9. Соняшникова олія.

Сода.                        6. Крейда.                                   10. Сіль.

Пісок.                       7. Борошно.                                11.Молоко.

Глина.                      8. Вершкове масло.                    12.Вугілля.

А. Розчинні у воді речовини

Б. Нерозчинні у воді речовини

 

 

 

 

  •  Перевірка Інтерактивна вправа Пазл

Розминка: Інтерактивна вправа  -   Розчини

 (Слайд 17V – ЕТАП ТЕОРЕТИЧНО - ПРАКТИЧНИЙ:

ЗАВДАННЯ 

РОЗЧИН ПЕРОКСИДУ ВОДНЮ(АНТИСЕПТИЧНОМУ ЗАСОБІ) 3%

-РОЗЧИНІ РОЗЧИНІ АМОНІАКУ (НАШАТИРНИЙ СПИРТ)  10%

-СТОЛОВИЙ ОЦЕТ (ХАРЧОВИЙ ПРОДУКТ)   9%

Група 1:    У медицині застосовують як антисептичний засіб 3% розчин пероксиду водню(H2О2). Які маси пероксиду водню  та води необхідно для приготування 50г розчину.

Група2: У харчовій промисловості застосовують 6%розчин оцтової кислоти  (ОЦЕТ). Які маси оцтової кислоти  та води необхідно для приготування 300г розчину.

Група 3:    У медицині застосовують нашатирний спирт з масовою часткою амоніаку  10%. Які маси амоніаку та води необхідно взяти щоб  приготувати 120г розчину.

Учитель: Діти! Ми сьогодні  вже повторили ряд властивостей води, які ви раніше на уроках вже вивчали.  Але,  вода – унікальна речовина. Тому, це далеко ще не всі відомі її властивості.

VI – ЕТАП ТЕОРЕТИЧНИЙ:

(Слайд 18Цікаві факти про воду:

Учні зачитують .

    Учитель:  За період з 1974 по 2004 рік на території Хмельницької області розвідано 12 родовищ мінеральних вод, зокрема Збручанське, Маківське, Зайчиківське, Волочиське, Мукшинське, Кам'янське, Теофіпольське, Кам'янець-Подільське, Полонське, Шепетівське, Красилівське.

Наприклад : вода – «Оболонська”(м.Красилів Хмельницької області) містить кремній.   Основна функція кремнію - підтримувати нормальний обмін речовин в організмі . Точніше - якщо кремнію не вистачає, то приблизно 70 інших елементів не засвоюється організмом. Кремній створює колоїдні системи, які поглинають шкідливі мікроорганізми і віруси, таким чином, очищаючи організм.

               Учень: Музей води  було відкрито у 2003 році, після реконструкції водонапірної башти на Хрещатику башти. Головна мета Музею води - розповісти відвідувачам про гідросферу планети, про запаси води, якими володіє Україна, про те, які необоротні процеси викликає необдумана діяльність людини, і як вона впливає на екологію в цілому.

Уся експозиція розташовується під землею, куди потрібно спуститися на ліфті. Гід розповість про те, як забезпечувався питною водою Київ за давніх часів, скільки вона коштувала, як прокладали перший водопровід. Тут же можна побачити діючу модель артезіанської шпари, довідатися, як улаштований каналізаційний колектор. У ході екскурсії по Музею води відвідувачі довідаються, які етапи очищення проходить річкова вода, перш ніж стане безпечною та придатною до вживання, а також, які фактори погіршують воду на шляху до наших кухонь та ванних кімнат.

У великому басейні плавають дивовижні японські рибки. Якщо піднести близько до води долоні - рибки іноді вистрибують і торкаються долонь своїми губами. Загальний подив викликає й величезний, у половину людського росту, унітаз. В одному із залів музею влаштований грот, пройшовши через який можна побачити різні перетворення та стани води: тут і водоспад, і дощ із грозою.

Музей води в Києві - один із самих цікавих для дітей. Побравши в руки лопатки, дітвора може за своїм розсудом прокласти в піску русло для ріки. А самим оригінальним моментом, який подобається й дітям і дорослим - це пускання мильних бульбашок величезних розмірів. І малята, і їні батьки можуть по черзі стати учасниками незабутнього атракціону - опинитися на кілька секунд усередині велетенської райдужної мильної бульки.

Учитель:  Сьогодні на уроці ми розглянули низку питань, які стосувалися такої унікальної речовини, як вода. Неможливо за час уроку дізнатися про воду все. Але ми з вами спробували це зробити.(Включити запис як капає вода і слайд).

 Будь ласка, закрийте очі. Мільярди краплинок падають на землю, воду, рослини. Кожна виконує своє призначення. Я бажаю вам не тільки вдивлятися в оточуючий світ, але й бачити його, розуміти його мову, брати активну участь в його перетворенні. І тоді природа – наша колиска – віддячить вам і вашим нащадкам.

Людино, ти  - совість природи.

Вода – її тихе світання.

Бережи її чисту воду

Так, наче, крапля оця – остання.

- Дякую вам усім за активну роботу

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обчисліть об'єм чистої води, яка витікає струмком з нещільно закритого крана за 1 годину й 1 добу, якщо відомо, що за 1 хвилину втрачається склянка чистої води, тобто 250 мл. 

Еколого-економічний проект: «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет».

« Дослідження якості води з різних джерел.»;

  (Діти роздають воду із наліпками гарних побажань)



ЗАВАНТАЖИТИ

Подібні публікації

  • Сприйняття зображення предметів простоору і кольору. Захист зору. Дефекти зору.
  • Календарно-тематичне планування з географіїї, 9 клас (2017) нова програма
  • Як замовити вебінар?
  • ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ • Збірник задач і вправ О.В. Заставецька
  • Дистанційні курси допоможуть самостійно підготуватись до ЗНО з географії та біології